Käytännössä kaikki myytävät autot ovat netissä. Sekä isot liikkeet että pienemmät myyjät löydät samojen sivustojen kautta. Hyviä, laajoja autosivustoja ovat esimerkiksi:
Olemme koonneet sivuillemme listan usein haettuja autoja yleisimmin käytetyillä hakuehdoilla: yhdellä klikkauksella näet millaisia autoja on tällä hetkellä tarjolla Saksassa ja mihin hintaan.
Huomaa myös pieni sanakirjamme saksa-suomi.
Pakettiautopojat kysyy aina myyjältä esim. huoltohistoriasta, kolarista, renkaista (mm tai %), jne. Kysymyksesi välitetään myyjälle ja saat kaikkiin kysymyksiisi vastauksen. Saksaa sinun ei tarvitse osata, me hoidamme kaiken kommunikoinnin saksalaisen myyjän kanssa.
Kun olemme löytäneet oikean auton, yleensä lisäkysymysten selvittelyyn menee muutama työpäivä. Sen jälkeen myyjä tekee kauppakirjan, jos päätät valita kyseisen auton.
Siitä kun paperit on allekirjoitettu ja maksut hoidettu, kestää yleensä noin 2-3 viikkoa siihen kun auto on Suomessa. Myyjä tarvitsee useita dokumentteja sinulta (esim. todistus arvonlisäverovelvollisuudesta, jos ostajana on yritys). Paperitöiden määrä vaihtelee myyjäyrityksestä riippuen, ja meiltä saat aina selkeän listan siitä mitä dokumentteja tarvitaan. Useimmiten myyjä tarvitsee vähintään viikon paperiasioiden hoitamiseen, mahdolliseen Saksassa tehtävään katsastukseen, ym. byrokratiaan.
Joskus on mahdollista hoitaa auto Suomeen myös nopeammin, mutta tällöin kustannukset yleensä ovat suuremmat.
Hoidamme saksalaisen byrokratian sekä maahantuontibyrokratian. Tiedämme sen mitä tarvitaan, jotta ulkomaisen auton saa rekisteriin Suomessa. Hoidamme halutessasi kaikki paperiasiat kuntoon ja auto saadaan kilpiin Suomessa: esim. saksalainen kauppakirja, vastaavuustodistus, vaatimustenmukaisuustodistus (säädöstenmukaisuustodistus, nk. TÜV-todistus), siirtolupa.
Kokemuksemme mukaan automyyjien luotettavuus Saksassa vaihtelee enemmän kuin Suomessa. Muutamista asioista voit päätellä jo paljon. Suuriin merkkiliikkeisiin, kuten MAN tai Mercedes-Benz, voi yleensä luottaa. Sama pätee muihin merkittäviin, tunnettuihin myyjäliikkeisiin, joilla on oma huolto/korjaamo ja suuri määrä autoja myynnissä.
Toisaalta on myös asioita, joista voit päätellä myyjän olevan mahdollisesti vähemmän luotettava. Esimerkiksi myyjä, jolla on 10 vanhaa, huonokuntoista henkilöautoa myytävänä ja yksi todella hyväkuntoinen, vähän ajettu Sprintteri erittäin hyvään hintaan… Jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, asia yleensä on juuri niin. Ainakin tällaisiin kannattaa suhtautua hyvin suurella varovaisuudella.
Jos auton hinta on hyvin alhainen yleiseen markkinahintaan verrattuna, on yleensä syytä epäillä että alhaisen hinnan takana on jokin syy. Esimerkiksi etsit tietyn ikäistä Volkswagen Crafteria tietyillä kilometreillä. Useimmat hakuehtojasi vastaavat maksavat esim. 15 500 € - 18 000 €, ja löydätkin auton joka maksaakin vain 12 000 €. Vaikka auton kuvatkin näyttäisivät hyviltä, voit olla melko varma, ettei auto ilman syytä ole halvempi kuin muut. Siis jos etsit tietyt laatukriteerit täyttävää autoa, on järkevää olettaa että myyjäliike pyytää autosta sen laatua vastaavan hinnan.
Meillä on yli 15 vuotta kokemus ajoneuvojen maahantuonnista. Pidämme puoliasi ja kerromme aina heti, jos näyttää siltä että autossa tai myyjäliikkeessä ei tunnu olevan kaikki kunnossa.
Saksassakin pakettiautot ja kuorma-autot on usein rekisteröity yrityksen nimiin ja silloin alv-vähennys onnistuu. Arvonlisäveron vähennys edellyttää, että ostat auton yrityksen nimiin (y-tunnus) ja yrityksen käyttöön, ja että kyseinen auto on ollut yrityksen nimissä myös Saksassa. Jos nämä ehdot täyttyvät, arvonlisäveroa ei tarvitse maksaa Saksassa. Pakettiautopojat huolehtii byrokratiasta ja maksat Saksassa vain ajoneuvon nettohinnan ilman alv:a.
Ajopiirturia ei tarvita, ajopiirturi on pakollinen vain tavaraliikenteessä (kuljetusliikkeet). Katso lisää ajopiirturista Traficomin sivulta.
Pakettiauton kokonaismassa on enintään 3 500 kg. Se ei tarvitse nopeusrajoitinta ja B-ajokortti riittää. Pakettiauton ajoneuvoluokka on N1. Kevytkuorma-auto on kuorma-auto ajoneuvoluokalla N2. Kokonaismassa on suurempi kuin 3 500 kg (esim. 3 550 kg), nopeusrajoitin on pakollinen (90 km/h), kaistavahti (1.11.2015 alk. jos ajoneuvo ei ole 4x4), jne. ja kuljettajalla oltava C-ajokortti. Kuorma-autot yli 12 t ovat ajoneuvoluokkaa N3. Traficomin nettisivulla on lisätietoa ajoneuvoluokista.
Rekisteröinti matkailuautoksi on mahdollista, jos sisäkorkeus on vähintään 1,85m ja jos autossa on esim. istuimia ja pöytä, makuupaikkoja ja keittomahdollisuus (esim. mikroaaltouuni ja 12V/220V sähkökonvertteri). Katso kaikki Traficomin matkailu-auton vaatimukset.
Kyllä: jos auto rekisteröidään pakettiautoksi, autovero on maksettava. Verohallinnon nettisivulta saat lisätietoa autoverotuksesta.
Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä varmistaakseen, että saat parhaan kokemuksen verkkosivustollamme.